7 livsmedel som sänker östrogennivåerna hos män

Män och lågt testosteron

Testosteron tillskott för män – naturliga och över disk

Lågt testosteron är en ganska vanlig sak när män blir äldre. Män med lågt testosteron eller “lågt T” har ofta förhöjda nivåer av hormonet östrogen. Ett möjligt sätt att avhjälpa detta överskott är att prova en östrogenblockerande diet, som kan vara ett naturligt komplement till lågt T-läkemedel.

Förhöjt östrogen sänker inte bara testosteronnivåerna hos män. Det kan också äventyra både män och kvinnor på grund av hjärtsjukdomar och vissa typer av cancer. Enligt Journal of Medicinal Food kan östrogenblockerande livsmedel som innehåller fytokemikalier bidra till att minska östrogennivåerna i blodomloppet.

Växter är komplexa näringskällor, inklusive specifika fytokemikalier som kan hjälpa till att minska östrogen. Men de innehåller också andra fytokemikalier som fungerar som fytoöstrogener och kan efterlikna symtomen på överskott av östrogen i kroppen.

Frågan om hur fytoöstrogener påverkar människors hälsa är för närvarande olöst och mer forskning behövs om detta ämne.

Fytoöstrogener studeras också för positiva hälsoeffekter som cancerfrekvenser och minskning av skelett- och kardiovaskulär hälsa. Individuella svar på fytoöstrogen varierar också från person till person. Läs mer om för- och nackdelar med fytoöstrogener.

Korsfäst grönsaker

Ett av de bästa sätten att förhindra östrogen är att äta degelgrönsaker. Dessa grönsaker har en hög mängd fytokemikalier och hämmar östrogenproduktionen. Korsade grönsaker kan tillagas på flera sätt. Några av dem, inklusive broccoli och blomkål, smakar gott råa.

Korsade grönsaker inkluderar:

    • Broccoli
    • Blomkål
    • Kål
    • Brysselkål
    • Bok choy
    • Grönkål
    • Krage greener
    • Rovor
    • Rutabagas
    • Svamp

    Svampvarianter som shiitake, Portobello, crimini och babyknapp fungerar för att blockera östrogen i kroppen. De är kända för att hämma produktionen av ett enzym som kallas aromatas. Aromataset är ansvarigt för att omvandla det androgena hormonet till östrogen. Att inkludera denna mat i din kost hjälper till att förhindra ny östrogenproduktion.

    Rå svamp kan vara ett bra komplement till sallader. De kan också stekas i lök och andra kryddor. Var noga med att välja svamp från matvaror. Vilda svampar kan vara giftiga. Ekologiska svampar är ett bra val eftersom de är bekämpningsmedelsfria. Prova ett av dessa 16 svamprecept.

    Röda vindruvor

    En annan östrogenblockerande mat är röda druvor. Deras skinn innehåller en kemikalie som kallas resveratrol och deras frön innehåller en kemikalie som kallas proanthocyanidin. Båda kemikalierna arbetar för att blockera östrogenproduktion från en pålitlig källa.

    Röda druvor är lätta att rengöra och äta. De är fantastiska att äta kylda eller i rumstemperatur. De kan ätas ensamma eller läggas till frukt eller gröna sallader. Som alla andra frukter eller grönsaker är ekologiskt ett bra sätt att gå.

    Utsäde

    Vissa typer av frön, som lin och sesam, innehåller mikronäringsämnen som kallas polyfenoler. Polyfenoler finns i växter och minskar östrogennivåerna i blodomloppet. Enligt data från State University of Oregon innehåller linfrön de högsta koncentrationerna.

    Linfrö är också en av de rikaste källorna till lignan, som fungerar som ett fytoöstrogen. Många faktorer bestämmer hälsoeffekterna av fytoöstrogener, inklusive hur effektivt en person absorberar och metaboliserar fytoöstrogener.

    På grund av sin komplexa näringskomposition kan linfrön hjälpa till att sänka östrogen hos vissa människor. För andra kanske de inte hjälper eller till och med kan efterlikna de dominerande symtomen på östrogen.

    Om östrogensänkning är ditt mål, prata med din läkare (eller apotekspersonal) eller nutritionist innan du lägger linfrö till din diet för att anpassa din dietplan.

    Lin och sesamfrön finns i många livsmedelsbutiker och hälsokostaffärer. De kan läggas till i alla slags matlagnings- och bakningsrecept, och är särskilt lätta att lägga till fruktsmoothies.

    Fullkornsprodukter

    Obehandlade korn bryts inte ner som bearbetade produkter. De behåller alla sina delar: endosperm, änkor och bakterier. Liksom frön innehåller fullkornsprodukter antiöstrogena polyfenoler och även fytoöstrogena näringsämnen, så individens svar varierar.

    Följande fullkornsprodukter kan ätas i olika former, inklusive bröd, pasta och spannmål:

        • Vete
        • Havre
        • råg
        • Majs
        • Ris
        • Hirs
        • Korn

    Grönt te

    Grönt te är redan känt för sina hälsosamma egenskaper och är också en viktig källa till polyfenoler som kan påverka enzymer som metaboliserar östrogener. Dessutom nämner Harvard Health Publications grönt te, vilket också kan minska risken för hjärtsjukdomar.

    Stora livsmedelsbutiker och mindre hälsokostaffärer erbjuder ett brett utbud av grönt te. Grönt te kan kombineras med aromer som mynta, citron, ginseng och ingefära för att ge smak och näringsämnen. Det fräschar upp både varmt och kallt.

    Granatäpplen
    När människor tänker på frukt kanske ett granatäpple inte är det första som kommer att tänka på. Det har dock visats att denna frukt är rik på fytokemikalier. Granatäpplen blir mer kända för sina östrogenhämmande egenskaper liksom deras antioxidant dygder. Läs mer om användningen av antioxidanter.

    Granatäpplen kan skäras och ätas som andra frukter, eller de kan konsumeras i form av juice. Många livsmedelsbutiker har granatäpplejuice och en juiceblandning.

Produkter och kosttillskott kan också användas för att behandla lågt testosteron. Kosttillskott som Maxulin inkluderade ingredienser som testofen, som är känt för att hjälpa män att öka testosteron genom att använda naturliga ingredienser som har visat sig vara vetenskapligt effektiva.