Magnesium Brist

Vad är magnesium?

Magnesiumbrist kallas också hypomagnesemi och förbises ofta som ett hälsoproblem (på samma sätt som testosteronbrist som vanligtvis löses med testosteron tillskott).

Ibland är magnesiumbrist underdiagnostiserade eftersom de uppenbara tecknen helt enkelt inte visas förrän nivåerna blir mycket låga.

Magnesium är ett viktigt mineral för kroppen. Magnesium upprätthåller rätt blodtryck, benstyrka och hjärtrytm.

magnesium

Magnesium är en komponent i över 300 enzymer i kroppen. Dessa enzymer är involverade i olika biologiska operationer, inklusive energiproduktion, proteinsyntes och muskelkontraktion. Magnesium är viktigt för starka ben och ett friskt hjärta.
Magnesium är ett betydande mineral som kräver mer än spårmineraler som zink eller järn. Det dagliga magnesiumkravet varierar beroende på ålder och kön. Kvinnor i åldern 19 och äldre (icke-gravid) kräver 310-320 mg dagligen, men män i samma ålder kräver 400-420 mg.
När det är möjligt, få näringsämnen som magnesium från livsmedelskällor, eftersom de har olika hälsofördelar. De flesta amerikaner underkonsusar många magnesiumrika livsmedel. Magnesiumrika livsmedel inkluderar bladgrönsaker, fullkorn, baljväxter och nötter. Magnesium finns i mjölk, yoghurt och berikade måltider som frukostflingor.

Eftersom magnesium kosttillskott kan interagera med vissa läkemedel, Det är bäst att se din läkare innan du tar en.
De med celiaki eller typ 2-diabetes kan ha minskat magnesiumintaget. Att arbeta med ett RDN kan hjälpa till att hantera dessa symtom. Dessutom kan ett RDN utforma en diet som uppfyller dina näringsbehov.

Bockhornsklöver frön innehåller en hög mängd mineraler & fibrer, även inklusive magnesium och järn.

Magnesium brist symptom

Vad betyder magnesiumbrist?

National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2005–2006 fann att de flesta amerikaner hade brist på magnesium.
Kroppen kan dock lagra mycket magnesium, så symtom på otillräcklighet är sällsynta.

Även om det inte finns några kända riskfaktorer för att utveckla magnesiumbrist symtom, kan vissa faktorer öka ens chanser att utveckla dem.

  • Konsumera en låg magnesiumdiet på en konsekvent basis
  • Lider av gastrointestinala störningar som Crohns sjukdom, celiaki eller regional enterit
  • Förlora alltför stora mängder magnesium genom urin och svett till följd av genetiska störningar eller överdriven alkoholkonsumtion

Om du är gravid eller ammar bör du undvika att bli inlagd på sjukhus. Om du har problem med bisköldkörteln eller hyperaldosteronism, undvik att bli inlagd på sjukhus. Om du har typ 2-diabetes, undvik att bli inlagd på sjukhus. Om du är äldre, undvik att bli inlagd på sjukhus.

  • Bentäthet
  • Hjärnans funktion
  • Nerv- och muskelfunktion
  • Matsmältningssystemet Långsiktigt

Magnesiumbrist kan få negativa konsekvenser för många organ och system:

  • Förlust av bentäthet kan vara en källa till betydande oro.
  • Magnesiumbrist hos barn och ungdomar kan störa benbildningen.
  • Vikten av att få tillräckligt med magnesium under barndomen, när benen fortfarande utvecklas, kan inte överskattas.
  • Om du är över 50 år kan magnesiumbrist öka risken för att utveckla osteoporos och drabbas av en benfraktur.

Symtom

Tidiga indikatorer på magnesiumbrist inkluderar följande:

  • Illamående
  • Kräkningar
  • Aptitlöshet
  • Trötthet
  • Svaghet
  • Yrsel

När otillräckligheten utvecklas kan människor drabbas av följande symtom:

  • Lägre kalciumnivåer i blodet, så kallad hypokalcemi
  • Domningar och stickningar i benen
  • Kramper och muskelsammandragningar
  • Anfall
  • Förändringar i personlighet
  • Onormal hjärtrytm
  • Kranskärlsspasmer
  • Lägre kaliumnivåer i blodet (hypokalemi)

Förlängd magnesiumbrist kan ha en negativ inverkan på en persons långsiktiga hälsa och öka risken för kroniska sjukdomar som: hjärtsjukdomar, högt blodtryck, typ 2-diabetes och osteoporos, bland andra.
Alla som har något av de symtom som anges ovan bör konsultera en läkare för att få tester utförda för att fastställa orsaken till problemet.

Magnesium viktuppgång

Överviktiga personer hade lägre magnesiumnivåer i sina system, enligt en sjuårig studie av 18 000 vuxna med olika vikter.

Magnesium viktuppgång
Magnesium är ett viktigt mineral i människokroppen. Ett sådant jobb är att kontrollera blodsockret.
För att förstå hur magnesium påverkar kroppsvikten måste man förstå insulinresistens. Insulin är ett hormon som hjälper till att transportera glukos (så kallat socker) till organceller. Insulinresistens kräver att kroppen skapar mer insulin. Naturligtvis leder konsumtion av mer mat för att få glukos till viktökning.
Magnesiumbrist har kopplats till insulinresistens och viktökning. I en studie som jämförde 24 ickediabetiska överviktiga barn med 24 ickediabetiska magra barn, hade de tyngre barnen konsekvent lägre magnesiumnivåer. Studien fann också att barn med otillräcklig magnesium har insulinresistens.
Den höga associationen mellan ökade magnesiumnivåer och viktminskning är också värt att undersöka.

Vad är magnesium bra för?

Fördelar

Magnesium är en makromineral. Dessa makromineraler kräver ett dagligt intag av minst 100 milligram (mg). Mikromineraler som järn och zink är viktiga, men i mindre mängder.
Många av våra kroppar behöver magnesium. Detta mineral kan hjälpa till att förebygga eller behandla kroniska sjukdomar som Alzheimers, diabetes, hjärtsjukdomar och migrän.
Följande avsnitt täcker magnesiums roll i kroppen och dess inverkan på hälsan.

1. Ben hälsa

Medan de flesta studier har fokuserat på kalcium, magnesium krävs också för optimal bentillväxt.
Kvinnors osteoporosrisk reduceras av tillräcklig magnesiumkonsumtion.
Magnesium kan indirekt förbättra benhälsan genom att reglera kalcium- och D-vitaminnivåer, två ytterligare mineraler som är väsentliga för benhälsan.

2.  Diabetes 

Höga magnesiumdieter har varit relaterade till en minskad incidens av typ 2-diabetes. Kanske beror det på att magnesium hjälper till att reglera blodsocker- och insulinnivåerna?
Insulinresistens, som vanligtvis föregår typ 2-diabetes, kan förvärra magnesiumbristen. Insulinresistens orsakar å andra sidan magnesiumbrist.
Många studier har kopplat magnesiumrika dieter till diabetes. För dem som saknar magnesium, använda magnesium kosttillskott kan förbättra insulin känslighet.
Men mer studie behövs innan läkare kan förskriva magnesium för glykemisk hantering i diabetiker.

3. Hjärthälsa

Magnesium krävs av kroppen för att hålla musklerna friska. Magnesium har kopplats till hjärthälsa i studier.
Magnesiumbrist ökar risken för hjärt-kärlsjukdom. Detta beror på dess cellulära funktioner. Författarna noterar att magnesiumbrist är utbredd hos CHD patienter och kan försämra kliniska resultat.
Att få magnesium snabbt efter en hjärtinfarkt minskar dödligheten. Magnesium används ibland för att behandla hjärtsvikt (CHF) för att minimera risken för arytmier.
Magnesium kan potentiellt ha en funktion i högt blodtryck. Enligt Office of Dietary Supplements (ODS), tar magnesium kosttillskott minskar blodtrycket “bara något.”
ODS uppmanar till en “stor, väl utformad” studie för att undersöka magnesiums funktion i hjärthälsa och förebyggande av hjärt-kärlsjukdomar.

4. Migrän

Förebygga eller lindra huvudvärk med magnesium. Eftersom magnesiumbrist påverkar signalsubstanser och blodkärlsförträngning, som båda är kopplade till migrän.
Migrän drabbade kan ha lägre magnesiumnivåer i blodet och vävnader än andra. Migrän kan orsaka låga magnesiumnivåer i hjärnan.
De doser som kan vara effektiva är betydande, därför bör patienterna endast ta denna behandling under sin läkares övervakning.

5. Premenstruellt syndrom (PMS)

Det är möjligt att magnesium har en roll i utvecklingen av premenstruellt syndrom (PMS).
Enligt American College of Obstetricians och Gynekologer, ta magnesium kosttillskott under PMS kan bidra till att minska uppblåsthet, humörproblem, och bröst ömhet hos kvinnor som upplever tillståndet.

6. Ångest

Magnesiumnivåer kan vara viktiga vid behandling av humörstörningar som sorg och ångest.
Låga magnesiumnivåer har kopplats till ökade nivåer av ångest i vissa studier. Delvis beror detta på aktivitet i den hypotalamus-hypofysen-binjureaxeln (HPA), som är en grupp av tre körtlar som reglerar en persons svar på stress.

Magnesiumbrist behandling

Hur behandlas magnesiumbrist?

Ett magnesiumtillskott föreskrivs om du har ett magnesiumunderskott. Eftersom läkemedel kan orsaka diarré kan din läkare behöva justera dosen. Vissa patienter kräver intravenöst magnesium.
Om du funderar på att ta ett magnesiumtillskott, tala med din läkare först. Överdosering kan framkalla illamående, diarré, magkramper och under svåra omständigheter oregelbundna hjärtslag och hjärtstillestånd.

Hur förhindrar du magnesiumbrist?

För att undvika magnesiumbrist, konsumera tillräckligt med magnesiumrika livsmedel inklusive bladgrönsaker, baljväxter, nötter, frön och fullkorn.

Vad är magnesium?

Trötthet är ofta en av de första indikationerna på magnesiumbrist för att manifestera sig. Muskel spasmer, svaghet, och styvhet är alla möjliga symtom på detta tillstånd.
Förutom illamående och kräkningar inkluderar ytterligare tidiga symtom aptitlöshet. Du kan å andra sidan inte märka några symtom alls i början av sjukdomen.
Det kan vara svårt att avgöra om du har ett magnesiumunderskott. Många av de första symptomen kan tyda på ett brett spektrum av andra hälsoproblem samt cancer.

Hur får man i sig magnesium

Följande livsmedel anses i allmänhet vara höga i magnesium: bladgrönsaker, nötter, frön, torra bönor, fullkorn, vetegroddar, vete och havrekli. Magnesiumintag för vuxna män bör vara 400-420 mg per dag, beroende på deras fysiska aktivitet. Kostbidraget för vuxna kvinnor är 310-320 mg per dag, beroende på deras längd och vikt.

5 Livsmedel att äta magnesium

Nedan listas 5 livsmedel som du bör konsumera för att undvika magnesiumbrist.

1. Avokado är nummer ett på listan.

Denna magnesiumrika frukt kan avnjutas på olika sätt, inklusive som dopp, sallad och efterrätt. Dessutom är avokado fylld med de näringsmässiga fördelarna med kalium, förutom att vara rikligt rik på magnesium.

2. Tofu är nummer två på listan.

Om du råkar vara vegetarian som förlitar sig på tofu för att möta dina proteinbehov har du ännu mer anledning att vara lycklig. Tofu, till exempel, rapporteras ha betydande nivåer av detta specifika mineral. Denna ört kan användas i sallader såväl som i dina normala måltider.

3. Tonfisk (även känd som ahi tonfisk)

Tonfisk är en fantastisk källa till omega-3 fettsyror, D-vitamin och magnesium, bland andra näringsämnen. Denna näringsrika måltid kan hittas i ett antal recept och är ganska mångsidig. Icke desto mindre bör konserverad tonfisk undvikas på grund av de höga natriumhalter som ingår i konserverad tonfisk.

4. Spenat är en typ av grönsak.

På grund av det faktum att spenat är en grönbladig grönsak innehåller den en betydande mängd magnesium. Bortsett från det innehåller det också en betydande mängd järn, vilket gör det till ett utmärkt superfood-val. Du kan äta den rå, kokt eller ångande enligt dina önskemål.

5. Choklad med hög kakaohalt

Den här är tillägnad alla chokladentusiaster där ute. Mörk choklad tros vara ett magnesiumkraftverk, enligt vissa källor. Mörk choklad, förutom att ge en omedelbar energiboost, kan också leverera en betydande mängd magnesium samt antioxidanter till din kropp.

Magnesium i kosten

Magnesium är ett viktigt element i våra kroppar. Magnesium är känt för att påverka ämnesomsättningen, immunologiska processer och blodtryck, för att nämna några.
En balanserad kost är nödvändig för god hälsa. Att äta en balanserad kost innebär att få nog av alla makro- och mikronäringsämnen inklusive kolhydrater, protein, fetter, vitaminer och mineraler. Brist i någon av dessa kan leda till en rad problem. Magnesium är ett viktigt element i våra kroppar. Magnesium är känt för att påverka ämnesomsättningen, immunologiska processer och blodtryck, för att nämna några. Inkludera livsmedel med hög magnesiumhalt i din kost; brist på magnesium kan ge symtom som illamående, svaghet och irritabilitet. Förstoppning är ett vanligt symptom på fibromyalgi, liksom muskelspasm För att undvika det, inkludera dessa fem föremål i din vanliga kost. Läs mer om dem nedan.

Trött av magnesium

Trötthet och trötthet är svårigheter som många av oss accepterar som en naturlig del av att bli äldre, särskilt när våra liv blir alltmer hektiska. Emellertid, något så enkelt som att ta ett magnesiumtillskott kan vara lösningen. Faktum är att enligt en nyligen genomförd brittisk undersökning lyckas bara hälften av oss förvärva den nödvändiga dagliga dosen magnesium – och en brist i magnesium kan resultera i trötthet, svaghet, aptitlöshet, illamående och andra obehagliga symtom.

Magnesium trötthet

Magnesium är involverat i ett brett spektrum av biologiska funktioner, från energiproduktion till muskelfunktion. Konsekvensen av detta är att ett underskott snabbt kan leda till trötthet och trötthet eftersom vissa metaboliska aktiviteter helt enkelt inte slutförs effektivt.
Dessa är grunderna för varför magnesiumbrist kan resultera i låga energinivåer, men låt oss gå lite längre in i denna länk för att lära oss mer.
Magnesium har en mängd olika fördelar, inklusive:

  • Hjälp till energiproduktion
  • Avkopplande muskler
  • Främja sömn
  • Och hjälpa celler i deras funktioner.

Magnesium muskelvärk

Inte överraskande ser vi många patienter med smärtsamma muskler.
Muskel- och mjukvävnadsbesvär kan orsakas av allt från katastrofala skador till att bara sova “fel”. Kronisk ömhet (veckor eller månader) kan vara relaterad till magnesiumbrist. Kan det här vara du? Du kan bara vara säker och utesluta andra orsaker genom att träffa din läkare, men information är makt, så fortsätt läsa för att se om magnesium, eller brist på det, orsakar ditt lidande. Enligt Statistics Canada får nästan 34% av vuxna kanadensare inte tillräckligt med magnesium. Muskel trötthet, obehag, spasmer och kramper, och spänning huvudvärk är alla symtom på otillräckligt magnesium. Magnesium och kalcium är nyckelfaktorer i muskelkontraktion:
Kalcium är viktigt för muskelkontraktion, medan magnesium är viktigt för muskelavslappning.
Bristen på magnesium kan orsaka att dina muskler inte helt vilar mellan sammandragningar, vilket orsakar frekventa muskelkramper och spasmer. Dessutom kan brist på magnesium göra det svårare att tömma mjölksyra, vilket orsakar muskelsmärta. Om du får återkommande spänningshuvudvärk kan det bero på felaktig muskelfrisättning i huvud- och nackmusklerna.

Hur snabbt tar kroppen upp magnesium?

Magnesium absorberas mestadels i tunntarmen, där det transporteras genom en mättbar transportmekanism och sprids passivt genom vattnet i blodomloppet. Mängden magnesium som konsumeras har en effekt på hur mycket som absorberas. När magnesiumnivån i kosten är normal absorberas ungefär 30-40 procent av magnesiumet. Cirka 80 procent av magnesium absorberas under låga magnesiumintagsinställningar (dvs. 1 mmol/d), medan endast 25 procent absorberas under höga magnesiumintagsnivåer (dvs. 25 mmol/d).

Mörk choklad magnesium

Mörk choklad är en härlig behandling som också är fördelaktig för ens hälsa.
Den har ett högt magnesiuminnehåll, med 64 mg i en dos på 1 uns (28 gram), vilket är 16 procent av det rekommenderade dagliga intaget

Mörk choklad är också en bra källa till järn, koppar och mangan, liksom prebiotisk fiber, vilket hjälper till att upprätthålla en hälsosam tarmfloranpopulation.
Dessutom är det högt i antioxidanter, vilket är till hjälp för kroppen. Dessa är näringsämnen som har förmågan att neutralisera fria radikaler, som är farliga kemikalier som kan skada dina celler och leda till sjukdom. Fria radikaler är molekyler som kan orsaka cellskador och sjukdomar.
Mörk choklad är särskilt bra för hjärthälsan eftersom den innehåller flavanoler, som är starka antioxidantkemikalier som förhindrar “dåligt” LDL-kolesterol från att oxidera och följa cellerna som fodrar dina artärer. Flavanoler finns i höga koncentrationer i mörk choklad.
De mest fördelaktiga aspekterna av mörk choklad kan erhållas genom att äta produkter som innehåller minst 70 procent kakaofasta ämnen. En större andel är till och med att föredra framför en lägre procentandel.

Magnesiumbrist mat

Livsmedelskällor

Mineralmagnesium kan hittas i en mängd olika växtfoder som baljväxter, mörkgröna bladgrönsaker (såsom spenat och broccoli), nötter, frön, fullkorn och berikade spannmål. Det finns också i skaldjur, fjäderfä och nötkött.
Jordnötter, mandel och cashewnötter, Pumpafrön, Jordnötssmör
Vitpotatis med hud, brunt ris, havregryn (omedelbar eller hel havre), lax, nötkött, fjäderfä, bananer, russin, mörk choklad (minst 70 procent), mjölk, yoghurt och andra mejeriprodukter.

Tillskott

Om kroppen har svårt att absorbera vitaminet, ett magnesiumtillskott kan rekommenderas. Förutom piller, flytande magnesium kosttillskott såsom magnesium citrat eller klorid har visat sig vara effektivare när det gäller absorption än fasta magnesium kosttillskott såsom magnesiumoxid och sulfat.
Magnesium kan ha en laxerande effekt när det tas i stora doser; Faktum är att magnesiumhydroxid säljs som laxermedel i flera länder. Magnesiumhydroxid är också en komponent i vissa populära antacida som används för att behandla halsbränna och orolig mage; Ändå är det viktigt att vara uppmärksam på den laxerande effekten av magnesiumhydroxidtabletter medan du använder dem för att behandla en orolig mage eller halsbränna.

Sambandet mellan magnesium och testosteron

En banbrytande studie studerar funktionen av magnesium i total testosteronproduktion undersökte påverkan av styrka tillväxt under ett sju veckors dubbelblind program, som publicerades i tidskriften Science.

I studien fick 12 män magnesiumtillskott, medan ytterligare 14 män fick placebo och agerade som kontrollgrupper. Ben press och ben förlängning övningar gjordes tre gånger i veckan av varje individ i tre uppsättningar av tio repetitioner.

I linje med förväntningarna såg båda grupperna ökade styrka, vilket återspeglades i ökningar av muskelmassa och prestanda. Emellertid, när jämföra magnesium tillskott gruppen med kontrollgruppen, resultaten visade en statistiskt signifikant ökning av testosteron [3]. Det verkar från dessa data att magnesium kan spela en viktig roll i testosteronsyntesen och att komplettera med magnesium medan du engagerar sig i motståndsträning kan öka testosteronnivåerna hos män.