Vilka är några av de bästa testosterontillskott och boosters?

Testosteron är det primära könshormonet hos män, men det har också viktiga funktioner i den kvinnliga kroppen. Om en person har testosteronbrist, kan de vilja ta testosteron tillskott eller anta vissa livsstilsförändringar.

I den här artikeln förklarar vi mer om testosteron, inklusive dess roll hos män och kvinnor och hur en person kan öka sina nivåer av detta hormon.

Vad är testosteron och vad gör det?

En person som tar ett testosterontillskott
Några av de bästa testosterontillskotten kan innehålla vitamin D och ashwagandha.

Testosteron är ett viktigt manligt könshormon. Under puberteten är testosteron ansvarig för röstens fördjupning, tillväxten av de manliga könsorganen och utvecklingen av könshår. Det spelar också en viktig roll i spermiproduktionen.

Även om människor ofta associerar testosteron med män, har detta hormon flera funktioner hos både män och kvinnor. Dessa inkluderar:

  • reglerar sexlust
  • ökande benmassa
  • fettfördelning och lagring
  • muskeltillväxt
  • produktion av röda blodkroppar
  • produktion av spermier

Huvudskillnaden är att män tenderar att ha högre testosteronnivåer än kvinnor, medan kvinnor har högre nivåer av ett annat könshormon: östrogen . Testosteronnivåerna kan variera under den kvinnliga och manliga livscykeln.

Om en person övergår kan de välja att öka testosteronnivåerna för att göra vissa aspekter av kroppen – de som samhället förstår som maskulina – tydligare.

I denna situation kan en person överväga testosteronbehandling. En person bör diskutera de potentiella fördelarna och riskerna med hormonbehandling med sin läkare.

Fördelar med testosterontillskott

Testosterontillskott kan vara användbara för personer som har testosteronbrist . Hos män kan testosteronbrist orsaka följande symtom:

  • minskad sexlust
  • erektil dysfunktion
  • minskad ansiktshårtillväxt
  • förlust av mager muskelmassa
  • Trötthet

Kvinnor med testosteronbrist kan uppvisa:

  • Trötthet
  • svårigheter att sova
  • minskad sexlust
  • viktökning
  • oregelbundna menstruationscykler
  • vaginal torrhet

Att ta testosterontillskott under dessa omständigheter kan hjälpa till att lindra dessa symtom. En person kan dock behöva diskutera detta med en läkare.

Risker och biverkningar

En studie från 2014 belyser att när äldre och yngre män med redan existerande hjärtsjukdomar tog testosterontillskott, ledde detta till en ökning av risken för hjärtinfarkt .

I en annan studie gav forskare testosterontillskott till råttor och noterade att detta ledde till en ökning av prostatatumörer. Mer forskning är nödvändig för att bedöma om detsamma händer hos människor.

Lista över tillskott

Detta avsnitt undersöker kosttillskott som kan hjälpa till att öka testosteronnivåerna.

Vitamin D

En ny studie som presenteras i Journal of Steroid Biochemistry and Molecular Biology noterar en koppling mellan vitamin D- nivåer och testosteron. Män med vitamin D-brist hade lägre testosteronnivåer än de utan brist.

Denna forskning innebär att en ökning av D-vitamin kan bidra till att öka testosteronnivåerna. D-vitamintillskott kommer i form av kapslar eller en spray.

Ashwagandha

Ashwagandha är en vintergrön buske. Rötterna och frukten av denna växt har medicinska egenskaper.

En studie från 2019 undersökte effekterna av ashwagandha på hormonnivåerna hos män i åldern 40–70 år med övervikt och mild trötthet. En grupp fick placebo medan de andra fick ashwagandha.

Forskarna fann att testosteronnivåerna hos deltagarna som tog ashwagandha ökade med 14,7% mer än de gjorde bland placebogruppen.

D-asparaginsyra

Denna aminosyra spelar en roll i testosteronproduktion och frisättning.

I en äldre studie gav forskare 23 män en daglig dos D-aspartat i 12 dagar, vilket ledde till en ökning av testosteronet. Mer forskning är nödvändig för att avgöra om liknande resultat kommer att uppstå hos kvinnor.

Bockhornsklöver

Bockhornsklöver är en växt som tillhör familjen Fabaceae .

En metaanalys av försök som undersöker effekten av ett fenugreekextrakttillskott på testosteronnivåer hos män tyder på att det har en signifikant effekt.

Forskning har gett liknande resultat hos kvinnor. I en studie från 2015 gav forskare 80 kvinnor i åldern 20–49 år 600 milligram fenugreekfröextrakt eller placebo varje dag i 8 veckor. Extraktet ledde till en signifikant ökning av testosteronnivåer och sexuell lust jämfört med placebo.

DHEA

Dehydroepiandrosteron (DHEA) är ett hormon som människor naturligt gör i sina binjurar .

En studie som undersökte effekten av DHEA och helkroppsvibrationer på möss fann att denna kombination minskade testosteronnivåerna. Men DHEA ensam ledde till en ökning av testosteronnivåerna.

Mer forskning är nödvändig för att utforska effekterna av DHEA på testosteron hos människor.

Naturliga boosters

Vissa människor kanske föredrar att inte ta kosttillskott utan att förlita sig på naturliga sätt att öka testosteron. Alternativt kanske människor vill kombinera kosttillskott med naturliga boosters. Några exempel på sätt att öka testosteron naturligt inkluderar:

Sömn

En äldre studie som tittade på effekterna av sömnbegränsning hos unga män fann att deras testosteronnivåer på morgonen var lägre efter att de hade mindre sömn. Detta resultat antyder att det finns en koppling mellan mer sömn och högre testosteronnivåer.

Viktminskning

Män med fetma tenderar att ha lägre testosteronnivåer. Att gå ner i vikt hälsosamt kan hjälpa dessa individer att öka testosteronnivåerna.

Diet

Forskning tyder på att män som konsumerar dieter med låg fetthalt har lägre nivåer av testosteron, oavsett kroppsmassindex (BMI) och fysisk aktivitet.

Solljus

Äldre forskning tyder på att exponering för solljus kan bidra till att öka testosteronnivåerna, eftersom det här är källan till det mesta av kroppens vitamin D.

Sammanfattning

Testosteron är ett viktigt manligt könshormon, men det underlättar också viktiga funktioner hos kvinnor.

Om en person upplever testosteronbrist kan de överväga att ta testosterontillskott för att öka deras nivåer av detta hormon.

Om en person föredrar att öka testosteron naturligt genom att göra livsstilsförändringar kan de försöka utsätta sig för mer solljus och få mer sömn.